Blog wyświetlono

niedziela, 2 maja 2021

2733. Świętowanie na ekranie.


Majowy weekend wypełniony "świętami", rocznicami świętowanymi jakby nierówno, a więc po uważaniu politycznym, na zapotrzebowanie polityczne.

A oto "najświeższa" smutna rocznica do zapamiętania: Zmarł niezapomniany por. Borewicz z "007. Zgłoś się!" - Bronisław Cieślak (lat 77).

 

Jakie to rocznice, świętowane lub nie będą w majowy weekend.  

W dniu 1 maja 2021 r..

  • 1576 – Anna Jagiellonka poślubiła Stefana Batorego i została wraz z nim koronowana w katedrze wawelskiej
  • 1786 – prapremiera Wesela Figara, opery Wolfganga Amadeusa Mozarta z librettem Lorenza da Ponte według sztuki Pierre’a Beaumarchais
  • 1851 – w Kryształowym Pałacu w Londynie rozpoczęła się pierwsza Wystawa Światowa
  • 1886 -   rocznica strajku robotników w Chicago w 1886 roku, …
  • 1931 – w Nowym Jorku oddano do użytku Empire State Building
  • 1956 – uruchomiono Warszawski Ośrodek Telewizyjny
  • 2001 – pierwsza Parada Równości w Warszawie z okazji przyjęcia Polski do Unii Europejskiej
  • 2021 - Wielka Sobota w Kościołach wschodnich

W dniu 2 maja 2021 r.

  •  1611 – ukazała się drukiem Biblia Króla Jakuba, protestancki przekład Pisma Świętego na język angielski
  • 1876 – w Bułgarii rozpoczęło się powstanie kwietniowe (sztandar) przeciw Turkom (nazwa odnosi się do daty 20 kwietnia wedle kalendarza juliańskiego)
  • 1881 – zmarła Anna Henryka Pustowójtówna (na portrecie), działaczka patriotyczna, powstaniec styczniowy, adiutant generała Mariana Langiewicza, po upadku powstania na emigracji we Francji, uczestniczka wojny francusko-pruskiej i Komuny Paryskiej w charakterze sanitariuszki
  • 1896 – w Budapeszcie w ramach obchodów symbolicznej rocznicy tysiąclecia wkroczenia Madziarów do Kotliny Panońskiej uruchomiono pierwszą w kontynentalnej części Europy linię metra
  • 1921 – wybuchło III powstanie śląskie
  • 1931 – urodził się polski astronom Wiesław Wiśniewski, jeden z pionierów nowych metod i technik badawczych, którego nazwiskiem Międzynarodowa Unia Astronomiczna nazwała jedną z planetoid odkrytą w 1960 ((2256) Wiśniewski)
  • 2011 – Usama ibn Ladin, saudyjski milioner, terrorysta, przywódca Al-Ka’idy został zabity przez amerykańskie siły specjalne
  • 2021 - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej; 
  • 2021 w Kościołach wschodnich Zmartwychwstanie Pańskie – główne święto chrześcijańskie

W dniu 3 maja 2021 r.

  • 1616 – (23 kwietnia według stosowanej wówczas w Wielkiej Brytanii rachuby starego stylu) – zmarł angielski dramaturg William Shakespeare (na portrecie)
  • 1791 – Sejm Czteroletni przyjął regulującą ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów Ustawę Rządową, która do historii przeszła jako Konstytucja 3 maja
  • 1921 – urodził się amerykański pięściarz Sugar Ray Robinson (na znaczku pocztowym)
  • 1931 – urodziła się czeska aktorka Jiřina Bohdalová
  • 1941 – urodził się Kornel Morawiecki, założyciel i przewodniczący „Solidarności Walczącej”, marszałek senior Sejmu VIII kadencji
  • 1951 – urodził się Jan Krzysztof Bielecki, polski polityk, w 1991 r. Prezes Rady Ministrów
  • 1966 – na Jasnej Górze odbyły się centralne uroczystości kościelnych obchodów milenium chrztu Polski
  • 2021 - Święto Narodowe Trzeciego Maja.

Ciekawym może być świętowanie w majowy weekend po zmianie obecnej zmiany. Zamierzam tego doczekać i napisać stosowny post.

PS. Mój udział w świętowaniu weekendowym ograniczył się, i tak będzie 3. maja, do telewizyjnych transmisji.

25 komentarzy:

  1. Bardzo lubiłam ten serial, podobno aktor chorował, mało ludzi teraz umiera na starość...
    Właśnie zdziwiłam się najbardziej, że niektóre wydarzenia maja już tak odległe rocznice. Czas nie biegnie, on jedzie super szybkim pendolino.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym czasie kiedy Cieślak był Borewiczem niemal każdy z moich kolegów chciał być jak on: milicjant w super fiacie125, powodzenie u pięknych kobiet i sukcesy służbowe.

      Usuń
    2. No ba! pachniał Old Spicem, znał filozofów,uwodził kobiety...
      jotka

      Usuń
  2. Nie znałam Bronisława Cieślaka z żadnego filmu. Także jako por. Borewicza z "007. Zgłoś się!"
    Cześć Jego Pamięci!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieślak jeszcze ostatnio był znany z serialu "Malanowski i Partnerzy"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już tego nie oglądałem, to znaczy tylko raz, zostałem przy Borewiczu.

      Usuń
  4. Też chciałem być Borewiczem. 🤣 Nawet po 1986 r. złożyłem aplikację do nowo powstającego Wydziału K-17 jako ekspert fotografii, ale był problem, bo nie byłem członkiem PZPR, pisałem do gazetek NSZZ "Solidarność", i ppor. mogłem zostać dopiero po 6 miesięcznym szkoleniu (wcześniej wystarczały 2 tyg. ) w Szczytnie. I to mnie uratowało. 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 1968 r. kończyłem roczny kurs kryminalistyki w OSOMO Łódź.

      Usuń
    2. Niestety ja nawet nie przystąpiłem do tego oficerskiego szkolenia. Miałem pecha, a może szczęście 😉, bo kilka miesięcy wcześniej zmieniono przepisy ... wtedy jeszcze po Studium Wojskowym przyznawano stopień ppor., obowiązywało tylko 2 tyg. szkolenie, a na emeryturę można było przejść po 10 latach służby.
      Borewicz nie był jedynym "07", bo wcześniej udanie debiutowali m.in. Janczar, i Gołas. Natomiast był pierwszym, który oficjalnie 😉 krytykował PRL i chwalił system zachodni.

      Usuń
  5. A ja chciałam być z Borewiczem:)) Wiele dziewcząt podkochiwało się w tym przystojniaku. Postać filmowa bardzo sympatyczna - taki peerelowski James Bond.
    Zostanie w pamięci w przegródce "miłe wspomnienia".

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie pasjonował mnie ten serial, dodam gwoli sprawiedliwości, że nie tyko ten, a wszystkie seriale.
    A co do majówki. Jako emeryt nie wiążę z tym żadnych emocji. Wkurza mnie brak świeżego pieczywa.

    OdpowiedzUsuń
  7. 2 maja
    1896 – w Budapeszcie w ramach obchodów symbolicznej rocznicy tysiąclecia wkroczenia Madziarów do Kotliny Panońskiej uruchomiono pierwszą w kontynentalnej części Europy linię metra

    Interesujące, nie wiedziałam, że budapesztańskie metro było pierwsze. Idę sprawdzić, kiedy powstało paryskie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wytrzymaj DeLu do wtorku. Będzie świeżutkie pieczywko i po świętach.

      Usuń
  8. nie powiem, Ray Sugar Robinson miał pier******cie, czwarty w rankingu BoxRec'u, co prawda dziwny to ranking, gdzie Muhammad Ali jest dopiero na piętnastym, ale cóż, "to tylko boks"...
    ...
    zaś Cieślak... o nim samym nic nie powiem, zero słowa, nie znałem człowieka... w "07" grał "gliniarza inteligentnego chama", wtedy chodziło o to, żeby ludzie choć trochę polubili policję... ups, milicję, ale obecnie jaka to różnica?...
    sam serial zostawmy, niemniej jednak Szapołowska to ponoć do tej pory laska z klasą, pięknie się starzeje...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie "państwowe" filmy o milicji/policji są do wywoływania pozytywnych emocji na widok munduru, jedynie drugi obieg lub transmisje "na żywo" dają całkiem inne obrazy.

      Usuń
  9. Trochę tego było...jestem zbyt daleko żeby poczuć. Smutne z tym por. Borewiczem.

    OdpowiedzUsuń
  10. 1, 2, 3 maj czasami są upalne, czasy wietrzne i deszczowe.... Ale zawsze zielone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałaś o śnieżnych majach. Właśnie mam za oknem "biało".

      Usuń
    2. No tak, u mnie nie buło śniegu.

      Usuń
  11. Bardzo ważną rocznicę pominąłeś w zestawieniu. 3 maja 1945 roku urodził się Tadeusz Rydzyk!

    OdpowiedzUsuń

9372. Syndrom polski

  P ięknie się zapowiadało i nieco inaczej się skończyło, jak to w życiu - politycznym też. Szlachetny zamiar pognębienia raz na zawsze jedn...

Ostatnie posty