Blog wyświetlono

niedziela, 3 września 2023

9322. Wróciłem...

 

Wróciłem po latach, po dziesiątkach lat, do ponownej lektury "W poszukiwaniu straconego czasu" Marcella Prousta. Wróciłem, by tym razem, nie czytając, odsłuchać - już dzisiaj, drugiego tomu "W cieniu zakwitających dziewcząt", a jeszcze czekają na moje ucho kolejne tomy tego arcydzieła literatury światowej.
Tak światowej! W którym to utworze ma istotne znaczenie, a zdanie i ich niespodziewana przemienność myśli zaurocza i nie pozwala przerwać wsłuchiwania się w interpretację Michała Breitenwalda. 
Zacząłem owo w słuchiwanie się szukać swoich utraconych chwil, sytuacji, zachowań które, gdyby były "inne" niż "były" zaprowadziłyby moje losy w inne strony życia i świata.
Siedem tomów "W poszukiwaniu...", a każdy z nich trwa blisko 20 godzin to spora dawka zabranego innym moim zainteresowaniom czasu - a czasu wszak mam coraz mniej, coraz kurczy się on - jest wyliczony i zapisany w "Mądrej Księdze".
Wyznam, że ten siedmioksiąg - w pierwszym, nieudanym przed pół wiekiem rzucie na jego przeczytanie do deski ostatniej - wciągnęły mnie lektury "Empuzjona" i "Ksiąg Jakubowych" Olgi Tokarczuk, "Buddenbroków" i "Czarodziejskiej Góry". Thomas Manna, czy "Jan Krzysztof" Romain Rollanda - chciałem coś bardziej posługiwania się językiem.
Stąd moje obecne zasłuchanie we frazy tłumaczone z francuskiego, z przełomu wieków, z zauważonych zmian dookolnych.

9 komentarzy:

  1. O, widocznie dojrzałeś! czekam zatem na opis wrażeń po odsłuchaniu, bo i ja mam przed sobą jeszcze to arcydzieło...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam, że potrafisz SŁUCHAĆ książki tego rodzaju, gdzie zdania ciągną się czasem całymi stronami!

    OdpowiedzUsuń
  3. W zasadzie nie lubię "wracać" w pełnym znaczeniu tego słowa. Życie przynosi tyle nowości, że zamiast słuchać tego co napisano wieki temu wolę słuchać wykładów znanych osobistości ze świata kultury, nauki i czasem polityki. Może jednak moje preferencje się zmienią ... ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Wracać" to jakby przeżywać to jeszcze raz od nowa i od nowa.

      Usuń
  4. Bardzo ambitny to powrót. Życzę wielu przyjemnych doznań i owocnych przemyśleń:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doznania są coraz wyraziściej dosadne i są przyjemne jednak.

      Usuń
  5. Do wybitnych dzieł warto wracać.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń

9375. Deratyzacja i wyroki boże.

Onet ujawnia. Byli członkowie zarządu Orlenu śledztwa prokuratorskie obserwują z zagranicy - Wiadomości U ciekają z Polski! Uciekają, jak wy...

Ostatnie posty