Blog wyświetlono

sobota, 30 maja 2020

2487. Pilch, i wszystko jasne.

Tak, to zła wiadomość. Tak, Jerzego Pilcha zabrakło. Nie dane nam, a przynajmniej mnie, czytać tego co miał jeszcze "przelać"  na papier, co starał by się przesłać nam dodatkowo jeszcze - i mnie osobiście - dla zrozumienia Świata, Polski, drugiego Polaka i jego samego też.
Można spierać się oczywiście, czy ten "luter" z urodzenia i przy "luterstwie" trwającym przez życie, pisząc tak krwiście i jadowicie, starał się, próbował zrozumieć siebie, członków Rodziny, Wiślan, Polaków...?

Czytałem co tylko Pilch napisał od momentu, kiedy przed laty - nie pamiętam już ilu - usłyszałem/obejrzałem wywiad z nim w jakimś TV. Sposób myślenia Pana Jerzego, sposób formułowania myśli i przemyśleń odpowiadał mojemu zapotrzebowaniu intelektualnemu. To jeden z tych pisarzy, którzy potrafią pobudzać do myślenia, do zastanawiania się, do widzieć siebie bez wstrętu, lub z odrazą, w lustrze przy porannych ablucjach. To jeden z tych niewielu (Miłosz, Chwin, Varga, Huelle) rodzimych pisarzy/poetów, których twórczość nie pozwala przejść dalej, przejść obok niej nie zauważając jej.
Co przeczytałem z Pilcha? - Wszystko!, Co obejrzałem Pilchwego? Wszystko! Co odsłuchałem z Pilcha? Wszystko! To "wszystko", do czego dane mi było dotrzeć. Czego żałuję bardzo? Tego że nie widziałem Mistrza, że nie rozmawiałem z nim,   że nie zdążył dojechać do Olsztyna....

14 komentarzy:

  1. Co raz więcej tych intelektualnych i artystycznych strat. Zabraknie jego świetnych felietonów w Polityce. Dobrze, że to co napisane i zapisane pozostanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawiam się jak jego felietony przetrwają upływ czasu, jak długo będą aktualne.

      Usuń
  2. Nie czytałam, niestety...

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko przed Tobą i tej sytuacji czytelniczej Ci zazdroszczę

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejna przykra wiadomość....

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tylko "Miasto utrapienia". Byłam zachwycona.
    Teraz z pewnością przeczytam więcej.

    Wszystkich intelektualistów szkoda...

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiedzieć czemu, nigdy tak emocjonalnie do jego twórczości nie podchodziłem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam dużo szczęścia. Poznałam Jerzego Pilcha dzięki mężowi. To była końcówka lat 80-tych. Ostatnie spotkanie było niezwykłe. Jurek po wielu latach przyjechał na Targi Książki do Krakowa. Usiadłam przy stoliku ze stosikiem książek, wspomnieniom nie było końca. Pozostały z tego spotkania fotografie i urocze dedykacje. Żal ogromny, że już się nie spotkamy :(
    Elżbietka53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Elżbietko, miałaś szczęście! Teraz wracam do niektórych lektur, kartkując je, czytając niektóre fragmenty. W sieci też jest sporo "nowych" wspomnień.

      Usuń
  8. Jeżeli będziesz miał okazję, sięgnij po biografię pióra Katarzyny Kubisiowskiej "Pilch w sensie ścisłym". Kontrowersyjna książka. Jurek, mimo moich usilnych próśb nie podpisał jej. Ale warto ją przeczytać. Według mnie, jest to biografia pisana oczami tych, którzy znali Pilcha osobiście. Dlatego jest ciekawa. Są wspomnienia kolegów ze szkoły podstawowej, liceum i przyjaciół ze studiów. Najcenniejsze są słowa Mamy Pilcha, Pani Wandy Pilch. Polecam tę biografię każdemu, kto nie spotkał się wcześniej z twórczością Pilcha.
    Pozdrawiam :)
    Elżbietka53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko recenzje, tylko omówienie i wywiad z autorką. Ale zachęcony - przeczytam.

      Usuń

9373. Wybraliśmy!

                                                                           53,45% - Robert Szewczyk  46,55% - Czesław Małkowski  G łosowaliś...

Ostatnie posty