Blog wyświetlono

wtorek, 29 września 2020

2554. Jadowita japonka.

Odwiedziła nas w mieszkaniu ćma bukszpanowa. Piękny nocny motyl wleciał przez uchylone okno od strony ogródka wieczorem zapewne i dopiero rankiem, kiedy chciał na powrót wydostać na świat boży zauważyłem go siedzącego z rozłożonymi skrzydłami na ramie okiennej. Oczywiście, jak zawsze w takich niespodziewanych przypadkach zrobiłem gościowi zdjęcie.


Zainteresował mnie gość. Poznałem go bliżej i wcale mnie nie zachwycił swoimi właściwościami. Okazało się że to japońska ćma bukszpanowa gatunek bardzo inwazyjny, czyli szybko się rozprzestrzeniający i wypierający miejscowe owady żerujący na tych samych roślinach - w tym wypadku bukszpanowych żywopłotach.

Właściwie to nie motyle są szkodnikami a ich żarłoczne gąsienice potrafiące w ciągu jednego sezony zniszczyć cały ciąg żywopłotowy sporych rozmiarów. Gąsienicę - też piękną, skopiowałem z sieci do kompletu.

Szczęściem w "mój ogródek" ogradza żywopłot dosyć mieszany liściasto iglasty bez bukszpanu, więc czuje się bezpieczny przed inwazją. Gdyby było inaczej mógłby wyglądać tak:

Nie, nie zabiłem, nie zamordowałem japońskiej piękności, nie miałem odwagi - bo taka piękna zabójczyni! Uchyliłem okno i japonka poleciała szukać bukszpanów w Polsce.




18 komentarzy:

  1. Szkoda, że jakiego kierunku jej nie zaproponowałeś. Np Żoliborz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak! Masz rację - przegapiłem.

      Usuń
    2. Szkoda by było Żoliborzan. Jest jednak na Nowogrodzkiej podejrzana speluna...

      Usuń
  2. Owad piękny, szkoda ze takie paskudne ma zwyczaje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękność - to określenie zawsze się do kobiet odnosi - zawsze coś skrywa.

      Usuń
  3. Było ją na szpilkę i do gabloty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety już nie kolekcjonuję motyli. Napisałem "już", bo przed 50 laty miałem sporą kolekcję motyli polskich. Rozdałem.

      Usuń
  4. Tak to jest, że piękności są niezwykle szkodliwe. I jak się to ma do przysłowia "złość piękności szkodzi"?
    Na moim osiedlu zjedzone zostały wszystkie bukszpany! Obżarte kikuty oplecione pajęczynami trzeba było wyciąć w pień.

    OdpowiedzUsuń
  5. Klik dobry:)
    Mam nadzieję, że wskazałeś piękności, gdzie ma lecieć. :)))
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. uchroniłam moje bukszpany, ale znam takich, którym zżarły te, jak piszesz, piękności:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba często oglądać krzewy bukszpanowe i gąsienice zbierać jak jest ich mało i nie osnują bielą gałązek.

      Usuń
  7. Jak ona taka jadowita, to ja też bym ją ugryzł ... kapciem.

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie w mieszkaniu nocował mały, czarny nietoperz. Niestety tak się schował za meblami, że mieliśmy problem z pomocą w wydostaniu się. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponoć nietoperze nocują tam, gdzie czują się dobrze i ludzie dobrzy tam mieszkają.

      Usuń
  9. Piekny japonski psoj bym powiedziala :) Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

9373. Wybraliśmy!

                                                                           53,45% - Robert Szewczyk  46,55% - Czesław Małkowski  G łosowaliś...

Ostatnie posty